Naczepy firanka i ich zastosowanie

Przyczepy przeznaczone są do transportu ładunku. Naczepy są tak skonstruowane, że nie posiadają przedniej osi. Część naczepy spoczywa zatem na tylnej osi tworząc tym samym wraz z ciągnikiem siodłowym cały pojazd członowy. Szczególnym rodzajem przyczep jest naczepa typu firanka.

Konstrukcja naczep zwanych firanką

naczepy firankaDo plandekowego typu naczep zalicza się przyczepy firanki. Naczepy firanka służą do transportu rzeczy. Na ich popularność wpływa bardzo korzystny stosunek wagi naczepy do jej wytrzymałości. Nazwa firanka pochodzi od zastosowania plandeki, którą można dowolnie przesuwać. Przyspiesza i ułatwia to znacznie pracę podczas załadunku i rozładunku przewożonego towaru. Na wszechstronność zastosowań naczepy firanka wpływa możliwość załadowania przyczepy zarówno z boku (dzięki przesuwaniu powierzchni plandeki), od góry (umożliwia to składany dach) jak również od tyłu (tylne drzwi także się rozchylają i można dokonać załadunku bądź rozładunku przy pomocy rampy). Naczepa firanka skonstruowana jest z wytrzymałej stalowej platformy. To do niej przytwierdzone jest charakterystyczne dla tego typu przyczep rusztowanie z mocowaniem przesuwnej plandeki PCV. Pełni one funkcje osłony całego rusztowania. Dach naczepy posiada możliwość otwierania i zamykania bez żadnych przeszkód podczas załadunku i rozładunku. Używa się do tego dźwigu bądź suwnicy. 

Wysokiej jakości plandeka zastosowana w naczepach typu firanka ma ogromne znaczenie dla zachowania wytrzymałości i trwałości transportowanych rzeczy. Chroni ona załadunek przed wszystkimi czynnikami atmosferycznymi czy innymi zdarzeniami losowymi, które mogą wystąpić podczas przewożenia. Chcą, aby załadunek i rozładunek odbywał się szybko i sprawnie należy dbać o każde elementy konstrukcyjne naczepy.